fredag 26 maj 2017

Riskfritt sparande i ditt ISK med hjälp av hedge!?



Idag när jag var ute och gick jag och grubblade lite. Att hegdea sina positioner i värdepapper är ganska vanligt hos investmentbankerna. Hos småspararna tror jag att det inte är lika vanligt. Men nu till saken... Varje år betalar du en schablonavgift på ditt investeringssparkonto. Den här grundar sig på kapitalunderlaget. För er som inte vet det så är den här schablonavgiften kvittningsbar. Det innebär att om du går med förlust i ett värdepapper på ett vanligt aktie- och fondkonto, kan denna kvittas mot den skatt du betalar för din ISK.

Jag var tvungen att kolla närmare på detaljerna kring detta eftersom det lät nästan lite för bra för att vara Sverige. Självklart fick jag bekräftat det jag anade... Endast 70 % av förlusten är kvittningsbar mot skatten i ett ISK. Detta sker automatiskt i deklarationen.

Frågan är dock om det skulle vara lönt att t.ex gå lång i en aktie i sitt ISK, och hegdea sin position i sitt AF- konto genom att gå kort där.

Scenario 1:
Värdepappret går upp i ditt ISK. Du gör en vinst här(som du inte skattar på). Din position i ditt AF-konto blir förlust. Av det du förlorat får du sedan tillbaka 70 % på grund av skatten från ditt ISK. Du får inte lika mycket som om du bara investerat lång i ditt ISK, men det har inte varit lika riskfyllt.

Scenario 2:
Värdepappret går ner i ditt ISK. Du gör en förlust här. Men du har hedgeat din postition i ditt AF-konto. Förlusten blir därmed inte lika stor som om du bara gått lång i ditt ISK.

I och med att du bara får kvitta 70% blir din hedge inte gratis. Personligen sysslar jag inte med att hedgea mina investeringar. Jag väljer istället att analysera årsredovisningarna och lita på min egen förmåga. Det ger större "profit" om jag gjort min läxa. Jag valde dock att skriva några rader om fenomenet eftersom jag inte har hört någon annan utreda saken. Kanske finns det någon läsare som jobbar på det här sättet? Kommentera isåfall gärna :).

För er läsare som inte är så bekanta med uttrycken:
  • kort = bear = det går ner
  • lång = bull = det går upp
  • Hedge innebär att du tar en position i motsats till vad du egentligen tror. Detta för att minimera eventuell förlust. Eventuellt vinst blir såklart inte lika stor som utan hedge. Det är en liten försäkring kan man säga. Du kan göra detta på olika sätt.
__________________________________________________________

Uppskattar du bloggen? Kolla då gärna in den här reklamlänken till Viaspar. Här får man hög ränta på sina sparade pengar. Ersättning utgår till bloggen. Alla investeringar är som vanligt era egna beslut, jag ger inga tips eller rekommendationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar